• Podsumowanie projektu "Mały Miś w świecie wielkiej literatury"
          • Podsumowanie projektu "Mały Miś w świecie wielkiej literatury"

          • W roku szkolnym 2019/2020 gr. I 3-latków przystąpiła do realizacji projektu: "Mały Miś w świecie wielkiej literatury". Realizacja projektu posłużyła przede wszystkim rozwojowi czytelnictwa oraz rozwijaniu kompetencji kluczowych dzieci. Przedszkolaki wraz z rodzicami w domu oraz podczas zajęć w przedszkolu zrealizowały następujące moduły:
            1) Czytające przedszkolaki;
            2) Misiowy wolontariat;
            3) Dzień Pluszowego Misia;
            4) Bezpieczni z Małym Misiem;
            5) Zmisiowany Dzień Matematyki;
            6) Mały Miś i Prawa Dziecka.
            Praca z modułami Małego Misia pozwoliła na realizację wszystkich kierunków polityki oświatowej dotyczący przedszkoli. Realizacja projektu przyniosła korzyści zarówno dla dzieci, rodziców oraz przedszkola. Dowodem na to jest otrzymanie certyfikatu wzorowej placówki. Koordynatorem projektu była p. Renata Bednarzak.

        • Zajęcia logopedyczne w domu
          • Zajęcia logopedyczne w domu

          • Ćwiczymy Metodą Dennisona                           

            Dzisiejsze ćwiczenia dedykuję w szczególności wszystkim uczniom oraz dzieciom z grup 6-latków, które już za chwilkę (miejmy nadzieję...) usiądą w szkolnych ławkach i będą musiały przystosować się do nowych warunków. Poniżej przedstawiam kilka cennych informacji oraz przykłady ćwiczeń, zaczerpnięte z kinezjologii edukacyjnej, które bardzo korzystnie wpływają na procesy uczenia się.

            1. Picie wody

            Większość naszego mózgu składa się z wody (ok. 75%, jest jej tam aż 1,5 litra). Tylko nawodniony mózg jest zmobilizowany do pracy, szybciej przewodzi impulsy nerwowe, a więc szybciej myślimy, efektywniej pracujemy, kreatywniej działamy. Woda mobilizuje mózg do pracy, jest elektrolitem ułatwiającym przesyłanie impulsów nerwowych do półkul mózgowych.

            Ale uwaga!!! Wody nie zastąpi sok, herbata, kompot, czy inne napoje. Powinna mieć temperaturę pokojową i być popijana małymi łykami. 


            2. Leniwe ósemki

            Rysowane zawsze od środka w kierunku lewego górnego rogu. Dziecko w trakcie rysowania powinno skupić się na rysowaniu po linii wzorcowej oraz jednoczesnym śledzeniu przyrządu wzrokiem. Należy 8-10 razy narysować ósemkę jedną ręką, a następnie zmienić rękę (i kolor przyrządu do rysowania, aby widzieć różnice) i ponownie ok. 10 razy narysować ósemkę. Na koniec oburącz  (nie wyprzedzając ręka ręki) rysować jeszcze kilka razy (tu trzeba będzie przytrzymać dziecku kartkę). W ósemce ciekawe jest to, że jej kształt daje nam informacje, który analizator jest u dziecka silniej rozwinięty. Jeśli narysowana ósemka jest jakby spłaszczona to oznacza, że silniej pracuje analizator słuchu. Jeśli ósemka jest wyraźnie zaokrąglona to oznacza przewagę analizatora wzroku. 

            3. Rysowanie oburącz

            Na wysokości wygodnej dla dziecka rysujemy pionową linię. Dziecko staje na wprost i jednocześnie zaczyna rysować po obu stronach osi obiema rękoma to samo np. kropelki deszczu, słoneczko, drzewo (elementy nie mogą być zbyt skomplikowane). Należy pilnować, aby dziecko rysowało w jednym tempie, możliwie jak najdokładniej oraz, aby żadna ręka nie prześcigała drugiej. Dobrze by było, aby schemat 4-elementowy powtórzyć kilka razy.

            Więcej na ten temat  (wystarczy przekopiować do wyszukiwarki):

            http://www.parcevskio.lt/wp-content/uploads/2016/10/Prezentacja-Gimnastyka-mozgu.pdf 

            http://www.fizjoterapeutom.pl/files/15/metoda_dennisona.pdf


            Zachęcam i życzę powodzenia!

                                                                                  D. Wójcik                                                     


             
          • День русского языка, славянской письменности и культуры

          • 6 czerwca obchodzony jest Dzień Języka Rosyjskiego. UNESCO dzień ten zarezerwowało dla języka rosyjskiego nie bez powodu. Jest to dzień urodzin wielkiego rosyjskiego poety Aleksandra Puszkina, uważanego za twórcę współczesnego, literackiego języka rosyjskiego.

            Międzynarodowy Dzień Języka Rosyjskiego to doskonała okazja, by uczestniczyć w organizowanych w wielu szkołach  imprezach i przybliżyć sobie informacje dotyczące kultury i tradycji rosyjskich.

             W maratonie konkursów zorganizowanym przez Rosyjski Ośrodek Nauki i Kultury w Warszawie wzięła też i nasza uczennica Krysia Goroszko, która pisała esej na jeden z wybranych tematów:
            – «Я русский бы выучил только за то…»;
            – «Нежные струны славянской души…»;
            – «Изучить язык-понять душу народа»;
            – «Мой любимый герой русской литературы»
            – «Что бы я хотел увидеть в России?».

            Wzięła również udział w konkursie recytatorskim poezji/prozy A. S. Puszkina

            Krysia otrzyma certyfikat uczestnictwa, a najlepsze prace laureatów będę opublikowane w czasopiśmie  «Здравствуйте!» na stronie ronik.org.pl.  Czekamy na wyniki!!

          • Sukces Mateusza Prokopiuka, Krzysztofa Litwiniuka i Adriana Zielonki w VII Edycji Bialskiej Ligi Historycznej

          • W bieżącym roku szkolnym trzech uczniów naszej szkoły brało udział w VII Edycji Bialskiej Ligi Historycznej Szkół Podstawowych 2019/2020, prowadzonej pod hasłem „II wojna światowa – Wiem, pamiętam i protestuję przeciwko wojnie i jej okrucieństwom.”

            Ligę organizował Zespół Szkół Zawodowych Nr 2 w Białej Podlaskiej. Konkurs przewidywał cztery etapy, ale z powodu epidemii odbyły się trzy. W Lidze brało udział 168 uczestników z 17 szkół. Na każdym z etapów, dziesięciu najlepszych uczniów w każdej kategorii wiekowej, było nagradzanych punktami.

            W konkursie w kategorii klas VIII pierwsze miejsce zajął Mateusz Prokopiuk uzyskując 68pkt., drugie miejsce Krzysztof Litwiniuk z 54pkt., zaś ósme Adrian Zielonka. Uczniowie uczestniczyli w lidze po raz drugi i poświęcili jej swój wolny czas.

            Gratulujemy sukcesu i dziękujemy za wytrwałość.

            Iwona Gryszko

        • Rodzinne portrety sześciolatków
          • Rodzinne portrety sześciolatków

          • Sześciolatki z grupy Wiewióreczek, Julka Leonienko, Amelka Beniuk, Michał Jakuszko, Antoś Daniluk oraz Antoś Wawryszuk,  bardzo sumiennie pracują i tworzą niezwykłe prace. Tym razem dzieci przygotowały piękne portrety swoich ukochanych mam, rodziców oraz całych rodzin. 

            KK

          • Moja ulubiona bajka

          • W zeszłym tygodniu omawialiśmy tematykę powstawania książek. Jednym z zadań było wykonanie ilustracji do ulubionej bajki. Pracę przesłała Zosia P. z grupy 4-latków oraz Igor O. z gr. 3-latków.